لورا وندرکوم به ما می آموزد چگونه مدیریت زمان داشته باشیم!

شاید شما از آن دسته آدم‌هایی باشید که همیشه از نبود زمان کافی گلایه دارید و از عبارت‌های مثل وقت ندارم و وقتم کم است، زیاد استفاده می‌کنید؛ یا این که دوست دارید وقت بیشتری در اختیار داشته باشید تا به سراغ کارهای مورد علاقه خود بروید، پیشرفت کنید و مدیریت زمان داشته باشید.

من خودم تا همین چند ماه پیش یکی از  افرادی بودم که از جمله “وقت ندارم” خیلی زیاد استفاده می‌کردم.
اما همیشه علامت سوالی در ذهنم وجود داشت که چرا بعضی از آدم‌های موفق اطرافم وقت کافی برای انجام کارهای مورد علاقه‌شان دارند و هر روز هم به فکر یادگیری بیش تر و پیشرفت هستند، اما من همیشه برای انجام کارهایم وقت کم دارم؟

چند مقاله درباره مدیریت زمان خواندم و چند ویدیو دیدم… اما هیچ کدام از این مقاله‌ها و ویدیوها مثل راهکارهای لورا وندرکوم نتوانست به من کمک کند.

متخصص مدیریت زمان لورا وندرکوم از یک دریچه دیگر به مدیریت زمان نگاه می‎‌کند. دیدگاه او برای من بسیار جالب توجه بود. لورا معتقد است راهکارهایی که برخی مجلات و نشریات درباره ذخیره زمان توصیه می کنند، نمی تواند زیاد کارساز و مفید باشد !

برخی مجلات می گویند اگر می‌خواهید برای کارهای مورد علاقه‌تان زمان اضافی پیدا کنید، زمانتان را ذخیره کنید. به عنوان‌ مثال، پخش برنامه مورد علاقه تلویزیونی شما دو ساعت از زمان شما را به خود اختصاص می‌دهد، خب برای این که بتوانید زمان تان را ذخیره کنید، برنامه را ضبط کرده و تبلیغ آن را جلو بزنید.

حدودا اگر کل زمان مفید برنامه تلویزیونی تان بدون تبلیغ یک و نیم ساعت باشد، شما نیم ساعت وقت اضافه دارید تا ورزش کنید یا هر کاری که دوست دارید،انجام دهید. لورا با این نظرات کاملا موافق نیست؛ او معتقد است:

ما زندگی را که می خواهیم، با ذخیره وقت نمی سازیم؛
بلکه ما زندگی دلخواهمان را می سازیم و بعد زمان خودش ذخیره می شود.

در حقیقت، ما انتخاب می‌کنیم چه کاری انجام دهیم و چه کاری انجام ندهیم.
اگر به برخی از کارهایمان نمی‌رسیم، دلیلش این است که جزو انتخاب های ما نیست.
پس برای مدیریت زمان بهترین راه این است که نگاهی به اولویت های زندگی‌مان بیاندازیم.

»» نکته‌ی اول
شما زمان کافی در اختیار دارید، اما اولویت‌هایتان مشخص نیست!

من چند بار سخنرانی لورا را گوش دادم و مقالاتی از او درباره مدیریت زمان خواندم و  اولین نکته ای که برای مدیریت زمان از لورا یاد گرفتم این بود:

باید اولویت‌های زندگیم را مشخص کنم.

بسیاری از ما شاید به ظاهر فکر می‌کنیم که زمان کافی برای انجام کارهای مورد علاقه‌مان نداریم؛ اما اگر یک دوربین در اتاق‌مان قرار دهند و کل روزمان را ضبط کنند، بعد از تماشای ویدیو خیلی زود متوجه می‌شویم که زمان های زیادی را در طول روز بدون انجام کار خاصی از دست می‌دهیم و یا به دنبال کارهای بی‌اهمیت می‌رویم، چون تعریف دقیقی از اولویت‌هایمان در اختیار نداریم.

خود من شاید در طول روز حدود یک ساعت از زمانم را به خاطر جستجوهای غیر مفید و تفریحی در شبکه های اجتماعی از دست می‌دادم؛ یا این که بدون انجام هیچ کار خاصی یک گوشه می‌نشستم و به در و دیوار نگاه می‌کردم.

اما وقتی به سراغ تعیین الویت هایم رفتم و برای خودم مشخص کردم که در زندگی چه کارهایی برایم اهمیت دارد و دوست دارم به سراغ چه کارهایی بروم؛ خیلی بهتر توانستم زمان های مرده ام را مدیریت کنم و کم تر وقتم را از دست بدهم.

در حقیقت کیفیت زندگی ما را انتخاب‌های ما می‌سازد.
ما انتخاب می‌کنیم که از زمان مان چگونه استفاده کنیم. به همین دلیل اگر اولویت‌هایمان مشخص باشد؛ راحت تر می‌توانیم به سراغ آن‌ها برویم.

 

»» نکته دوم
برای روزتان یک برنامه‌ منعطف بنویسید!

دومین نکته که از لورا یادگرفتم، نوشتن برنامه منعطف روزانه است.

من بعد از تعیین اولویت‌های مهم زندگی ام ، به سراغ نوشتن برنامه روزانه رفتم و هر شب طبق اولویت‌هایم روز بعد را برنامه‌ریزی کردم. البته در  این برنامه‌ریزی  توصیه لورا وندرکوم را به کار بردم؛  یعنی تعداد کارهای مهم روزانه‌ام را به ۳ تا ۶ مورد محدود کردم تا برنامه انعطاف‌پذیری داشته باشم.

داشتن برنامه انعطاف‌پذیر به من کمک می‌کند تا بتوانم گاهی در طول روز اولویت‌هایم را عوض کنم. راستش را بخواهید در هر کاری زیاده‌روی خوب نیست حتی در برنامه‌ریزی. پس نکته مهم این است که یک برنامه منعطف داشته باشید و سعی کنید خیلی دقیق و جزئی برنامه ریزی نکنید.

چون اگر شما برای لحظه لحظه روزتان برنامه‌ریزی کنید،  مدیریت برنامه‌ها و اتفاقات ناخواسته سخت خواهد بود.

گاهی در طول روز ما از سر اجبار یا اختیار به سراغ انجام کاری می‌رویم، اگر برنامه روزمان خیلی شلوغ و بدون انعطاف باشد نمی‌تونیم به آن سر و سامان بدهیم.

پس بهتر است در منوی برنامه روزانه مان وقتی هم برای پیش‌بینی نشده‌ها قرار دهیم. شاید تصور کنید با این کار بازدهی تان کم تر خواهد شد اما در حقیقت اگر برنامه شما انعطاف داشته باشد نه تنها بازدهی‌تان کم‌تر نمی‌شود بلکه بهتر و مفیدتر می‌توانید از زمان تان استفاده کنید.

اگر بخواهم جمع‌بندی از توصیه‌های لورا وندرکوم داشته باشم، می توانم بگویم که با تعیین اولویت هایتان اختیار زمان تان را در دست بگیرید. اگر می خواهید کاری انجام شود پس آن را برای خودتان تبدیل به اولویت کنید.

در حقیقت انجام‌ ندادن کارها به خاطر کمبود وقت نیست بلکه به خاطر انتخاب‌های ماست.
پس بهترین راه تجدید نظر در انتخاب هایمان است. سعی کنید کارهای بی اهمیت را از برنامه روزانه تان حذف کنید و زمان تان را صرف کارهایی کنید که می خواهید به آن ها برسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.